Markus Finnilä

Seinäjokelaislähtöinen aviomies ja teologian opiskelija Joensuusta.

En tiedä sinusta mitään

Cccc 30. lokakuuta 2014 | Markus Finnilä

"Tunnetko Jeesuksen?" Mitähän tuohonkin pitäisi vastata? Tiedän kyllä milloin elit ja missä kuolit, millaisia puheita pidit ja mitä muut ovat sinusta kertoneet, mutta voiko sitä sanoa tuntemiseksi? Moni rehentelee tuntevansa sinut ja tietävänsä, mitä eri asioista ajattelet. Yksikin sanoi, ettet sinä sanonut koskaan mitään aiheesta A tai B. Minä ihmettelin että mistä se sen voi tietää. Minä en ainakaan tiedä sinusta juuri mitään.

Kommentoi Lue koko kirjoitus Aiheet: Jeesus

Pyhä Jumala

Cccc 22. elokuuta 2014 | Markus Finnilä

Jumala on Pyhä

Vanhassa testamentissa Jumala vaikuttaa täysin arvaamattomalta. Hän patistaa Abrahamin surmaamaan Iisak-poikansa, mutta peruuttaa toimeksiannon viime hetkellä ikään kuin kyse olisi ollut huonosta käytännön pilasta. Jaakob, Iisakin poika, kohtaa Jumalan autiomaassa, kun tämä materialisoituu ottaakseen painimatsin patriarkkaa vastaan ilman ennakkovaroitusta. Eräässä kohdassa Herra juttelee Moosekselle leppoisasti, mutta jaetta myöhemmin yrittää tappaa tämän. Vielä kerrotaan Ussa-nimisestä miehestä, jonka Jumalan viha surmaa hänen estäessään liitonarkkua putoamasta kuralätäkköön. Jumala tuntuu ylireagoivan kaikkeen.

Kommentoi Lue koko kirjoitus Aiheet: Maailman katsomus, Pelastus

Ison suomen kieliopin lisälehdiltä: jeesus-pronomini

Cccc 19. tammikuuta 2014 | Markus Finnilä

Pronomini juontaa juurensa Jeesus Nasaretilaisen nimestä

Viimeaikaiset läpimurrot suomen kielen tutkimuksessa ovat pakottaneet laajentamaan persoonapronominien luetteloa yhdellä uudella jäsenellä. Minän, sinän, hänen, meidän, teidän ja heidän rinnalle on noussut seitsemäs asemosana: jeesus. Se on ensimmäisen persoonan yksikön pronomini, jota käytetään omien mielipiteiden esittämiseen kiertoteitse.

Kommentoi Lue koko kirjoitus Aiheet: Jeesus

Jeesuksen neljä syntymää

Cccc 1. joulukuuta 2013 | Markus Finnilä

Joulu on muinainen valon juhla, jonka me kristityt olemme valloittaneet kunnioittaaksemme maailman valon, Jeesuksen, syntymää. Vapahtajan syntymäjuhlan perusteella saa sellaisen kuvan, että Kristus olisi syntynyt vain kerran. Totuus on kuitenkin, että Jeesuksella on neljä syntymäpäivää.

Ensimmäisen kerran hän syntyi kauan ennen Betlehemin tapahtumia. Raamattu käyttää Jumalan Pojasta termiä ”ainosyntyinen”, mikä viittaa hänen syntymäänsä Isästä ennen aikojen alkua. Syntyminen ei tarkoita, että Poika olisi tullut kuvioihin Isää myöhemmin. Pojan syntymää Isästä voi verrata auringon loisteeseen. Vaikka aurinko synnyttääkin valon, se ei ole ollut olemassa ennen valoa, vaan kuuluu sen kanssa yhteen. Pojan ensimmäinen syntymä on ikuinen ja jää ihmisjärjen ulottumattomiin. Isä ja Poika elivät täydellisessä yhteydessä, ja Pyhä Henki virtasi heidän välillään rakkauden siteenä.

Kommentoi Lue koko kirjoitus Aiheet: Joulu

Oletko tietämättäsi muslimi?

Cccc 19. lokakuuta 2013 | Markus Finnilä

Iankaikkisen elämän saa, jos miellyttää Jumalaa toimimalla Jeesuksen ohjeiden mukaan. Tuomiopäivänä paljastuu, riittääkö vaellus taivaspaikkaan ja onko vaakaan kertynyt enemmän hyviä vai pahoja tekoja. Siihen asti on ahkeroitava lujasti, ettei Jumala hylkäisi liian suurten syntien takia. Jos nämä lauseet kuvaavat uskomuksiasi, minulla on sinulle uutisia: et ole kristitty vaan muslimi.

Kommentoi | 2 kommenttia Lue koko kirjoitus Aiheet: Hengellinen kasvu, Maailman katsomus

Lapset eivät ole huomisen seurakunta

Cccc 28. syyskuuta 2013 | Markus Finnilä

“Sanan ja rukouksen ilta. Ei lastenhoitoa.” Lause seurakunnan ilmoituksessa kuvaa vapaissa suunnissa vallitsevaa vinoutunutta lapsityön mallia. Lapsina tunnetut pienhuligaanit täytyy piilottaa kirkonmenojen ajaksi ”lastenhoidoksi” kutsuttuun karsinaan, jota ei lopulta edes pystytä kyhäämään. Jokin on pielessä.

Jeesus toimi toisin. Hän sanoi: ”sallikaa lasten tulla luokseni.” Kulttuurissa, jossa lapsia pidettiin vain potentiaalisina ihmisinä, Jeesuksen sanat paljastivat, että Jumalan valtakunnassa kunniapaikan saavat ne, joille tämä maailma ei anna arvoa. Suomalaisissa seurakunnissa tiedetään Jeesusta paremmin. Meillä lapset on laitettu omalle paikalleen pois oikeiden seurakuntalaisten silmistä. Tämä näkyy lapsityön ja muun hengellisen työn välisessä suhteessa.

Kommentoi Lue koko kirjoitus Aiheet: Seurakunta

Elät aikapoimussa

Cccc 24. elokuuta 2013 | Markus Finnilä

Aika on mysteeri, jonka olemuksesta ajattelijat eivät ole yhtä mieltä. Arkikokemuksen nojalla aika ei kulje tulevaisuudesta menneisyyteen vaan menneestä tulevaan. Ajan suunta ilmenee maailmassa ennen kaikkea tuhovoimana: tunnistamme vanhat rakennukset niiden rappeutuneisuudesta ja maksamme suuria summia antiikkiesineistä, jotka ovat uhmanneet ajan valtaa ja säilyneet uudenveroisina. Kaikkein selvimmin aika näyttää voimansa kuolemassa, jota kohti se kuljettaa ihmisiä joka hetki.

Kommentoi | 2 kommenttia Lue koko kirjoitus Aiheet: Maailman katsomus